Verseny 2022/2023
A 2021/22-es verseny tapasztalatait és visszajelzéseit átgondolva 2022 szeptemberében újra meghirdettük a „Balatonról, jövőről” 2022/23 versenyt, melyre 16 csapat jelentkezett. Az új verseny négy témát dolgozott fel, és négy fordulóból állt. A végső megmérettetést pedig újra a Diákkonferencia jelentette a döntősök számára.
Tanulmányi kirándulások:
A verseny ezen évadában, minden csapat a Tihanyi-félszigeten található Lóczy Lajos Tanösvényén vett részt egy vezetett gyalogtúrán, ahol a természet és az ember együttműködését és a táj kialakulásának szüntelen formálódó folyamatát mutatták be a felkészült és energikus túravezetők: Bánhidi Árpád, Czibula György, Mácsány Zsuzsanna és Máthé Tamás.
Témák:
• Sekély tavak
• Szélsőséges időjárás
• Greenwashing
• Energia felhasználás
Mentorok:
Dr. Kutics Károly, nemzetközi kutató
Dr. Horváth Ákos, meteorológus
Paul Ágnes, kommunikációs tanácsadó
Lantos Péter, közgazdász/ tanácsadó a megújuló energetika területén.
A versenyen 16 csapat közel 390 diákja vett részt:
Snecik - Keszthelyi Vajda János Gimnázium
Tavi cápák - Siófoki SzC Baross Gábor Technikum és Szakképző Iskola (Környezetvédelmi technikus szak)
Tavirózsa - Lóczy Lajos Gimnázium (Természettudományi szak)
Kozminfó - Zalaegerszegi SZC Keszthelyi Asbóth Sándor Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium
A tó őrzői - Siófoki SZC. Bacsák György Technikum és Szakképző Iskola
VSZK csokifudzsik - ZSZC Keszthelyi Vendéglátó Technikum, Szakképzőiskola és Kollégium
Üveges - VSZC Öveges József Technikun és Kollégium
Viharvadászok - Lóczy Lajos Gimnázium
Forgószél - Siófoki SZC Mathiász János Techn. és Gimn.
Villámhárítók - Lóczy Lajos Gimnázium
Tempera Túra - Siófoki SZC Mathiász János Technikum és Gimnázium
Értékmentők (újratöltve) - Marcali Berzsényi Dániel Gimnázium
Geosztály - Lóczy Lajos Gimnázium
Green Team - Siófoki Perczel Mór Gimnázium
Tudatos Team - Siófoki SZC Mathiász János Technikum és Gimnázium
Siótabik - Siófoki Perczel Mór Gimnázium és Kollégium
Verseny lebonyolítása
A versenyben megtartottuk azokat az elemeket, amelyek a klímaváltozás hatásaira való felkészülésben és a szemléletformálásban előremutatóak. Azonban az előző évadban szerzett tapasztalataink alapján azt láttuk, hogy a fiatalok az élő rendezvények szervezésében jobban megtalálták magukat, mint a közösségi média felületeik folyamatos életben tartásában. Így azt az iskolai élménynap élő kapcsolatokat kialakító feladatát bővítettük azzal, hogy tartsanak ismeretterjesztő előadásokat a tanári karnak, szülőknek, iskolatársaknak. Ehhez a két feladathoz szerettünk volna segítséget nyújtani a diákoknak azzal, hogy három alkalommal egy-egy online oktatóanyagot biztosítottunk számukra civil aktivitás témában. Ezek tartalma segítséget nyújt számukra a rendezvények, kampányok felépítésében, a különböző célcsoportok megszólításában, abban, hogy a későbbiekben is ki tudjanak állni a számukra fontos dolgok mellett és legyenek hozzá megfelelő eszközeik és rutinjuk is.
A témák és előadóik a következők voltak:
„Civil aktivitás – Egy balatoni tanösvény példáján keresztül – Hogyan lehet a legfontosabb információkat átadni a látogatóknak egy kiállításon.” Dukay Igor, RENATUR 2005 Bt.
„Civil aktivitás – A Jane Goodall Intézet egyik hazai kampányának példáján keresztül - Hogyan érhet el egy civil akció sikereket, hogyan kell felépíteni egy civil kampányt.” Kádár András, Jane Goodall Intézet Természet- és Környezetvédelmi Egyesület
„Civil aktivitás – Citizen science kutatások bemutatása, csatlakozási lehetőségek ismertetése, hogyan válhat valakiből civil kutató” László Péter, ATK
Diákkonferencia
A verseny végét jelentő Diákkonferenciára áprilisban került sor a döntőbe jutott 7 csapat részvételével. Az előadásokat egy 6 főből álló szakmai zsűri pontozta. A zsűri tagjai a Diákkonferencián előadott prezentáció és a helyszínen kiállított standok alapján állították fel a csapatok sorrendjét, amihez hozzá adódott a 4 forduló végén, szakmai mentorok által, a fordulók részfeladataira kapott pontszám is.
A győztes csapatok nyereménye egy budapesti élménynap, melynek programja egy tematikus játék a MystIQueRoom szabaduló szobában és a Szemlő-hegyi-barlang megtekintése volt, a Duna-Ipoly Nemzeti Parkban.
Az összesítés alapján a 3 győztes csapat:
• 1. helyezett: az Értékmentők csapat, a Marcali Berzsenyi Dániel Gimnázium 10.A. osztálya.
• 2. helyezett: a Snecik csapat, a Keszthelyi Vajda János Gimnázium 10. A. osztálya.
• 3. helyezett: a TemperaTúra csapat, a Siófoki SZC Mathiász János Technikum és Gimnázium, 9. G. osztálya.
Zsűri:
Dr. Botos Barbara, klímaügyekért és klímadiplomáciáért felelős utazó nagykövet, Energiaügyi Minisztérium
Czunyiné dr. Bertalan Judit, Elnök, Balaton Fejlesztési Tanács
Szauer Rózsa, elnök, Nők a Balatonért Egyesület
Dr. Csonki István, igazgató, Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság
Puskás Zoltán, a Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság volt igazgatója
Dr. Serfőző Zoltán, tud. főmunkatárs, Balatoni Limnológiai Kutatóintézet
A Diákkonferencián került bemutatásra a játéktervező verseny győztes társasjátéka a "CleanUp” .