Balatonról, Jövőről

Fordulók leírása

Klíma- és környezetvédelmi verseny

A második forduló feladatai

Kedves Versenyző csapatok!

A második forduló kicsit összetettebb feladat lesz, így több időt szántunk rá.
Feladatotok a témátok tudományos részletességű feldolgozása, összefoglalása infografikák és egy prezentáció formájában.

Az elkészült prezentációt 3-5 percben foglaljátok össze egy előadásban és erről készítsetek videót!

Néhány tanács a munkához:

  1. a prezentáció és a hozzá kapcsolódó infografikák elkészítése során vázlatos megjelenítésben és ne folyó szövegben gondolkodjatok, minél több és hatásos vizuális elem szerepeljen az előadásban, melyek messziről is jól láthatóak legyenek
    (pl.: infógrafikák, diagram, táblázat, kép) és ne hosszú, apró betűs szövegblokkok töltsék ki a felületeket.

  2. kérjetek tanácsot, segítséget a mentoraitoktól!

  3. inspirálódjatok, nézzétek meg újra mentoraitok előadásait: https://www.rolrol.hu/reszletek/eloadas-sorozat-ba...
    (Energiafelhasználás előadás december 7-én lesz)

  4. vázoljatok fel egy jövőképet, hogy hogyan látjátok 10 év múlva a Balaton régióban a témátok alakulását, problémáit.

Néhány tanács az infografikák készítéséhez:

Az infografika nem más, mint az információ grafikus megjelenítése, amely által az információk viszonylag könnyen értelmezhetőek mindenki számára. Az infografikák használatával tehát nem csak időt spórolsz annak, akinek el akarod juttatni az információt, hozzájárulsz a vizuális tanulás által az üzenet gyors feldolgozásához is. Egy jó infografikával felkelthetitek a figyelmet, kreatívan és közérthetően mutathatjátok be például a klímaváltozáshoz kapcsolódó kutatások eredményeit, környezetvédelmi kampányok népszerűségét, egy civil szervezet történetét, környezeti, ökológiai vagy társadalmi jelenségeket, a klímaváltozáshoz kapcsolódó problémák lehetséges megoldásait.

Összeállításához használhattok fényképeket, rajzokat, diagramokat és szövegeket, azonban az infografika több, mint egy fénykép, összetettebb, mint egy rajz és sokkal informatívabb, mint egy diagram vagy egy írott szöveg. Az infografika legfőbb előnye, hogy bonyolult összefüggéseket képes megjeleníteni viszonylag kis helyen.


Témaválasztás: a témátok (mindegyik téma) több irányból is megközelíthető, széles és rengeteg kisebb részproblémát is felvet. Döntsétek el, hogy melyik részét/részeit szeretnétek infografika segítségével bemutatni!

Tervezés: vázoljátok fel, hogy az egyes információkat, adatokat hogyan, milyen logika mentén szeretnétek megjeleníteni az infografikán! Ez azért is fontos, mert ha bonyolultabb összefüggéseket akartok bemutatni, akkor ajánlott az átláthatóságra, a követhetőségre törekedni. Az infografikát akár részekre, kisebb-nagyobb egységekre is tagolhatjátok.

Sablon-választás: válasszatok az infografika-készítő program meglévő sablonjai közül, vagy készíthettek egyedi, saját igényeknek megfelelő sablont a rendelkezésre álló elemek felhasználásával! Az igényes kivitelezéshez az is hozzátartozik, hogy lehetőség szerint témához illeszkedő sablont, színeket és betűtípusokat választotok.

Összeállítás: kezdjétek el „felvinni” a kiválasztott vagy a készített sablonra az információkat! A rövid szövegeket ikonokkal, fotókkal egészíthetitek ki, a számadatokat diagramok vagy rajzok segítségével jeleníthetitek meg.

Kreativitás: alkalmazzatok ötletes megoldásokat az információk megjelenítésére! Például az arányok érzékeltetésére számok helyett figurákat vagy ikonokat használhattok (a nagyobb mennyiséget több figura /emberek, autók/ felsorakoztatásával érzékeltethetitek). Egy-egy kiemelendő információra – legyen ez szöveges formában vagy egy fontos érték - térhatású, feliratozott címkékkel is rámutathattok, vagy például kreatív diagramot állíthattok össze az egyébként unalmas számadatok bemutatására. Jelenítsétek meg a felhasznált forrásokat: Győződjetek meg róla, hogy minden statisztika, minden ábra tartalmazza a megfelelő forráshivatkozást és arról, hogy minden felhasznált forrást megjelenítettetek az infografika alján. Legyetek óvatosak, ne dolgozzatok túl sok forrásból – néhány gondosan megválasztott adathalmaz elég kell, hogy legyen, és az információ túltengéstől is megvéd.

Ellenőrzés: nézzétek át alaposan, ellenőrizzétek le az elkészült alkotásokat, szükség esetén kérjétek meg a mentoraitokat is az ellenőrzésre!

Nyomtatás vagy megosztás: Ki is nyomtathatjátok, vagy töltsétek fel az online felületeitekre, ahol tegyétek megoszthatóvá! Használhatjátok a prezentációtok színesítésére is!


Figyelem! Az elkészített infografikákat és a prezentációt a verseny következő fordulóiban „élesben” is használnotok kell majd.

Az anyagok elkészítése során forduljatok bizalommal, a mentoraitokhoz!

Beküldendő tehát: a PPT és a 3-5 perces videó (mp4 formátumban, nem linkként, hanem letölthető videó formájában!) és az infógrafikák.

Forduló határidő: 2022.12.20. 16.00 óra
Novemberi tanári beszámoló határideje: 12.10. 16:00

Kérjük, a határidő pontos betartását!

RolRol
Szervező csapat




Az első forduló feladatai

Kedves Versenyző csapatok!


A verseny célja, hogy kutatómunkára, forrásellenőrzésre, önálló véleményalkotásra és annak kommunikálására képes fiatalokká váljatok, akik képesek a számukra fontos célokért hatékonyan fellépni. Fontos része ennek a többi korosztállyal való kommunikáció, amivel az elérhető emberek száma növelhető, illetve az utánatok következő generációkkal való jó kapcsolat kialakítása, hiszen a témátok mindenki számára fontos kell, hogy legyen.

Az első fordulót két feladatot tartalmaz:

1) Készítsetek egy Facebook oldalt, amin a választott témátokban oszthatjátok meg gondolataitokat, cikkeket, véleményeket! Az oldal célja, hogy minél több hiteles információt gyűjtsetek össze és adjatok át az olvasóknak a választott témátokkal kapcsolatban, minél érdekesebb, figyelemfelkeltőbb módon.

2) Hozzatok létre egy Instagram oldalt, látványos fényképek készítésével! A vizuális témafeldolgozás a figyelemfelkeltés és információátadás leghatékonyabb módja. A feladat célja az érdeklődés felkeltése, a figyelem fenntartása, a fókusz megtartása. Használjátok ki az Instagramban rejlő lehetőségeket a témátok népszerűsítésére!

Néhány tanács a Facebook oldal indításához:

  • Mindig „oldal" típust hozzatok létre, sose személyes oldalt vagy csoportot! Az oldal legyen Publikus, hogy minél több ember számára elérhető, látható legyen a tartalom!
  • Fontos a jó profilkép és a borítókép megválasztása. Legyen könnyen megjegyezhető, felismerhető és beazonosítható!
  • Nagyon fontos odafigyelni a jogtiszta képek használatára! Ez a posztok készítésénél is nagyon fontos!
  • A névjegyben az oldal leírása legyen kitöltve, ezzel is segítve az oldal létrejöttének megismerését mások számára.A létrehozott profilotok névjegyében a „webhely megadása” funkciónál ágyazzátok be a projekt (hamarosan induló) honlapját.


Az Instagram a legvizuálisabb online platform, a jó tartalom az Instagramon még nagyobb szerepet kap, mint más közösségi oldalon.

Mivel képekről beszélünk, ajánlott kiváló minőségű képeket feltölteni. Jó, ha harmonizálnak egymással a képek.

A legsikeresebb posztok közös tulajdonsága, hogy képesek valami pluszt adni a felhasználónak. Nem könnyű ilyen képeket készíteni, főleg egy viszonylag jól behatárolt környezetvédelmi témában, de érdemes. Ilyen pluszok lehetnek például az érzések, amiket kiváltanak, a gondolatok, vagy akár egy-egy hasznos információ is.

Az ingyenes Instagram Business-szel könnyedén megfigyelhetitek, hogy a követőtábor mikor a legaktívabb. Ezeket az infókat felhasználva, időzítsétek a posztokat ezekre az időpontokra. Ezen kívül, az elemzésekből kiderül a követők neme, életkora és lakóhelye is, ami segítheti a kommunikációt.

Néhány tanács az Insta oldal létrehozásához:

  • Töltsétek ki alaposan Instagram biót, hiszen ez az, ami alapján a felhasználók megismerhetik, hogy kik vagytok és mi foglalkoztat.
  • Az oldal legyen Publikus, hogy minél több ember számára elérhető, látható legyen a tartalom.
  • Csak kiváló minőségű, egyedi tartalmat posztoljatok!
  • Ne azt posztoljátok ide, mint amit Facebook-ra is!
  • Használjatok hashtageket, emojikat és tegyetek fel kérdéseket!

A posztolás mindkét fiók esetén legyen rendszeres, minimum heti 2 poszt jelenjen meg a verseny teljes ideje alatt!

Visszajelzést a többi csapat fiókja és a rolrol.hu oldalon megtekinthető anyagai nyújtanak majd számotokra, így inspirálódni és elhelyezni magatokat a versenyben, egymás anyagai alapján tudjátok majd!

Az oldalak célja, hogy információt osszatok meg a témátokkal kapcsolatban és felhívjátok rá a figyelmet. Az oldalak látogatói érezzék, hogy számotokra fontos, és miért fontos a választott témátok. Mind a négy téma elég átfogó, így fel kell hívnotok a figyelmet arra is, hogy mely különböző nézőpontokból lehet megközelíteni azt.

Ha segítségre, véleményre van szükségetek abban, hogy a megosztani kívánt tartalom tudományosan mennyire megalapozott, valós információkat tartalmaz-e, biztos forrásból ered-e, akkor a témátokhoz kijelölt szakmai mentor áll a segítségetekre. Keressétek bátran, vegyétek fel vele a kapcsolatot!

Ha a feladatok megvalósításában, határidőben vagy egyéb, a versenyhez kapcsolódó kérdésben van szükségetek segítségre, akkor a rolrol@balatonregion.hu e-mail címen kérhettek segítséget.

Ehhez a fordulóhoz használjátok a verseny honlapján elérhető Balogh Orsolya marketing-, és kommunikációs szakértő „véleményvezér és kommunikáció” online oktató anyagát ( https://www.rolrol.hu/reszletek/hallasd-a-hangod ), amely sok információt és segítséget tartalmaz a közösségi média tematikus hasznosításával kapcsolatban.

Forduló (és a tanári beszámoló) határidő: 2022.10.20., 16.00 óra

Kérjük, a határidő pontos betartását!

RolRol
Szervező csapat